Vagant 3–4/2024

I begynnelsen av tyske Hartmut Rosas sosiologiske tenkning står spørsmålet om hva som hindrer oss i å leve lykkelig. Det konstaterer Fredrik Wilhelmsen i en presentasjon av et omfangsrikt forfatterskap som gjerne har tatt for seg uanselige fenomener som ellers ikke er blitt viet mye oppmerksomhet av forskere. Fra den tyskspråklige litteraturen ser nummeret dessuten tilbake på Hans Magnus Enzensbergers kulturdiagnostiske essay Norsk utakt, som fyller 40 i år. Espen Grønlie har skrevet en dybdeartikkel om den britiske avantgardisten Wyndham Lewis’ liv (1882–1957) og virke, mens Mirko Stopar leser Roberto Arlts roman Sju galningar fra 1929 som et forvarsel om Argentina under president Javier Milei. Johanne Elster Hanson har lest Kjersti Ericssons essay Gammel, som hun hevder avdekker den norske velferdsstatens forakt for svakhet. Øyvind Berg gransker hvordan det at poeten Niels Christian Moe-Repstad i utstrakt grad skrev andres verk inn i sitt eget, påvirker diktene. Kenneth Moe skisserer opp universet fra dataspillserien Fallout, som han ser som en retrofuturistisk påminnelse om menneskets standhaftige overlevelsesvilje.

Nummeret avrundes av 40 sider bokanmeldelser.


Innhold

Leder

Eksponert: Stabelprosa
En haug med hodeskaller har alltid en historie å fortelle.
Eivind Senneset

Fortsatt i utakt
Hans Magnus Enzensbergers skråblikk på Norge er fortsatt forbausende aktuelt.
Snorre Fjeldstad

Norsk utakt
Hans Magnus Enzensberger

Tråden som vibrerer
I begynnelsen av Hartmut Rosas sosiologiske tenkning står spørsmålet om hva som hindrer oss i å leve lykkelig.
Fredrik Wilhelmsen

Fremskritt – hvilket fremskritt?
Den vestlige moderniteten er bygget på løftet om at alt bare blir bedre. Men den tiden er over.
Andreas Reckwitz

Den mest framtidsvendte mannen i England
Wyndham Lewis er blitt kalt fascist og futurist. I sin tid stod han for et sjeldent breidablikk: Han kunne se tidene som senere er kommet.
Espen Grønlie

Galningene tar makten
Roberto Arlts Sju galningar ble skrevet i 1929. I dag fremstår romanen som et forvarsel om Argentina under president Javier Miler.
Mirko Stopar

Etter apokalypsen
Fallout-universet er en retrofuturistisk påminnelse om menneskets standhaftige overlevelsesvilje.
Kenneth Moe

«Folk flest er andre folk»
Hva består den av, den biografiske stemmen i Nils Christian Moe-Repstads poesi?
Øyvind Berg

Anmeldelser

Den glade amatør
Om Ivo de Figueiredo: Stormen. En biografi om Edvard Munch. Bind I & II.
Espen Grønlie

Kunst i smartphone-æraen
Om Claire Bishop: Disordered Attention: How We Look at Art and Performance Today
Susanne Christensen

Livet som spesialavfall
Om Kjersti Ericsson: Gammel
Johanne Elster Hanson

Dunværdronningens sidste vals
Om James Rebanks: Fuglevokteren fra Vega
Susanne Christensen

Smålåtne scenarioer
Om Rune Christiansen: Betydningsfulle detaljer. Essay og notater
Arild Linneberg

Sorgearbetet
Om Hanna Rajs Lundström: Samma, mamma
Mats O. Svensson

Forunderlig ferd i lusofonisk lys
Om Erika Fatland: Sjøfareren. En reise gjennom Portugals tapte imperium
Arild Linneberg

To punkikoner drømmer om idealistiske fællesskaber
Om Kathleen Hanna: Rebel Girl. My Life as a Feminist Punk og Ray Cappo: From Punk to Monk. A Memoir
Susanne Christensen

Å huske på en annen måte
Om Petter Aagaard: D’Sound – Spice of Life, Reidar A. Eik: Poor Rich Ones – Happy, Happy Happy, Asbjørn Slettemark: WE – Smugglers og Einar Aarvig: Døden på Oslo S
Espen Grønlie

Europa

Vagant er et skandinavisk tidsskrift for kritikk og essayistikk. Tidsskriftet har litteratur som utgangspunkt, tar for seg alle kunstarter og rommer også idédebatt og kulturjournalistikk.

Redaksjonen utgir fire numre i året, i tillegg til ukentlige oppdateringer av nettsiden. Første nummer utkom i 1988. Siden 2017 utgir redaksjonen tidsskriftet på egen hånd. Vi oppfordrer alle lesere til å tegne abonnement på papirutgaven.

Vagant redigeres etter Redaktørplakaten, og er medlem i Eurozine og Norsk tidsskriftforening.