3-4/2021

Siegfried Kracauer (1889–1966) var en pioner i forståelsen av moderne vestlig populærkultur: Han gransket den i sammenheng med samfunnsmessige omveltninger og ransaket hvordan menneskets syn på seg selv blir påvirket av nye medieteknologier og kulturindustriens produksjonsforhold. Denne vinteren utkommer hans viktigste essays fra perioden 1920–33 i et norsk samlevolum. Dette nummerets temaavdeling viser mangfoldet i Kracauers virke: som film-, teater-, litteratur- og arkitekturkritiker og som løpende kommentator av Weimartidens kulturelle uttrykksformer. Kracauers tekster taler direkte til vårt historiske øyeblikk, med demokratiets tiltakende ustabilitet, polarisering mellom befolkningsgrupper og konvergerende kriser. Nummeret inneholder også anmeldelser, faste spalter og frittstående bidrag.


Leder

Notiser
Det brænder i Eventyrland
Under coronakrisen har en steppebrand af konspirationsfantasier brændt huller i vores fælles virkelighed. Filosoffen Hannah Arendt minder os om, hvad det betyder.
Christian Johannes Idskov

Generation Rooneys danske onkler
Danske anmeldere skriver om et fænomen, der måske har noget at gøre med Sally Rooneys nye roman.
Kasper Lyngholm Larsen

Behov for å huske, behov for å glemme
Poesien kan overleve gjennom hvilket som helst medium, sier irakiskfødte Selma M. Yonus. Hennes nye, tospråklige bok startet som notater på Facebook.
Mari Wigdel

Ikke engang fortid
Nobelprisvinner Abdulrazak Gurnah viser kolonihistoriens etterliv i vår egen tid.
Alice Miller

Brev
Europa – øya som ikke finnes
Durs Grünbein

Kommentar
Historikerstriden 2.0
En ny historikerstrid har brutit ut i Tyskland. Denna gång kommer angreppet på Förintelsens historiska särställning inte från höger, utan från vänster.
Mats O. Svensson

Dossier: Siegfried Kracauer

Hjemløshetens diskrete sjarm
Siegfried Kracauer så hvordan vedvarende lengsler gjorde at det arkaiske kunne blusse opp i hjertet av det moderne.
Eirik Høyer Leivestad

Skräcken för tomhet
Siegfried Kracauer använder horror vacui-begreppet för att beskriva det nazistiska styrets urholkning av verkligheten.
Isabelle Ståhl

Om filmstjernene
Siegfried Kracauer
Oversatt fra tysk av Stian M. Landgaard

Om Riksdagen
Siegfried Kracauer
Oversatt fra tysk av Stian M. Landgaard

Dumbo (1941)
Siegfried Kracauer
Oversatt fra engelsk av Stian M. Landgaard

Skrotplukkeren
Siegfried Kracauer var lenge misforstått som kulturkritiker og undervurdert som sosiolog, hevder filmviteren Gertrud Koch. Hun spår at Kracauer- renessansen bare såvidt har begynt.
Thor Holt

Det populære er politisk
Den franske revolusjonens impulser fikk et varig etterliv gjennom masse- og populærkulturen, mener Ethel Matala de Mazza. Hun har fulgt Siegfried Kracauers analyser tilbake til 1700-tallet.
Eirik Høyer Leivestad

«Flekken mellom Siegfrieds skulderblader»
I Siegfried Kracauers språk blir vi satt over til et annet sted for tanken.
Arild Linneberg og Janne Sund

På kino med Kracauer
Skjerp sansene når du ser film. Ikke bli Caligari!
Thor Holt

Bokanmeldelser

Johanne Elster Hanson om Hanna Dahl: Kraft og Kirsten Thorup: Indtil vanvid, indtil døden

Kristin Vego om Emili Bergman: På undersiden af dagen

Svein Egil Hatlevik om Ragnhild Aslaug Sollund: Bare et dyr? og James Rebanks: Livet på landet

Johanne Elster Hanson om Sigrid Undset: Tilbake til fremtiden og Asbjørn Jaklin:
Flukten med Norges gull

Europa

Vagant er et skandinavisk tidsskrift for kritikk og essayistikk. Tidsskriftet har litteratur som utgangspunkt, tar for seg alle kunstarter og rommer også idédebatt og kulturjournalistikk.

Redaksjonen utgir fire numre i året, i tillegg til ukentlige oppdateringer av nettsiden. Første nummer utkom i 1988. Siden 2017 utgir redaksjonen tidsskriftet på egen hånd. Vi oppfordrer alle lesere til å tegne abonnement på papirutgaven.

Vagant redigeres etter Redaktørplakaten, og er medlem i Eurozine og Norsk tidsskriftforening.