Resonansrom
Aktuelt
Inn i gråsonen
Endelig er filmene Claude Lanzmann laget i kjølvannet av Shoah enkelt tilgjengelig.
Olaf Haagensen
Vi kan og skal våkne!
En redaktør må ha som mål å lage noe som ikke finnes i offentligheten fra før, mener Enos Eirik Kydland.
Audun Lindholm
Faste spalter
Portretter | En elskverdig rebell
Henning Hagerup om Kjell Heggelund
Plattform 1 | Rød plage i Californien
Susanne Christensen om Occupy Oakland
Kometenmelodie | Når byen blir for stor
David Hugendick om berlinromanen
Fordoblinger | Ikke få slikke kalven
Kari Løvaas om språkets del i syndefallet
Hovedsaker
«Oppløse all makt, inntil grensene av anarki»
Filmen Motforestilling skaffa Erik Løchen ein solid posisjon langt ute på sidelinja av norsk film, inntil han blei sparka til topps.
Øystein Vidnes
Den kritiske nostalgi
Oslo forandrer seg kontinuerlig, og slett ikke bestandig til det bedre.
Henning Hagerup
Krigens slutt
Bildene fra frigjøringen av konsentrasjonsleirene skaket en hel verden. I Nürnberg støttet krigsforbryterne seg til en amerikansk psykolog.
Anne Helene Guddal
Den søvnløse pupillen
Den cubanske filmkritikeren Juan Antonio García Borrero framelsker filmskapere og institusjoner som bryter ny mark.
Håkon Tveit
Författaren som går på huvudet
Hur gör man egentligen när man går framåt? undrar Mara Lee.
Joni Hyvönen
Regntønnevariasjoner
Jan Wagner
Gjendiktet av Simen Hagerup
En mislykket lesning
Det siste Fredrik Nybergs dikt ønsker er å bli monumenter.
Arne Borge
Debatt
Magne Stolpnessæter om dypøkologiens plass i antropocen
Kjetil Rommetveit om Den lange marsjen og antropocen
Tore Rem om Knut Hamsun og nazismen
Bjørn Ivar Fyksen om Vigdis Hjorth og Et norsk hus