2/2023

I 2023 er det lettere å få gehør for dystopier og skrekkvisjoner enn lyse fremtider der menneskehetens problemer er løst av kløktige oppfinnelser. Verden er blitt en gigantisk science fiction-roman vi alle er med på å skrive, men våre symbolske rom tas mer og mer over av fantasylitteraturens skjebnevevere. Vi har ankommet et punkt i historien der det later til at alle kunstuttrykk søker seg mot montasjen som formprinsipp og de fantastiske tradisjonene som forrådskammer. Men hvilke fantastiske elementer er det som hentes frem? Vagant 2/2023 er viet det underlige og det uhyggelige, og rommer bl.a. et dybdeintervju med Karl Ove Knausgård, et essay om Ellen Einans forfatterskap og et gjensyn med Joan Lindsays roman Picnic at Hanging Rock. Nummeret inneholder også bokanmeldelser og faste spalter.


Leder2/2023 Vagant

Faste spalter
Eksponert
Rådvill av natur
Jeg misunner de menneskene som evner å være i naturen, uten på død og liv å skulle sette alt i sammenheng.
Eivind Senneset

Punktum
Moralens trompetist
Friedrich Schiller var svag og syg, men drømte om at helbrede statens krop. Gennem kunsten skulle alt blive bedre.
Christian Johannes Idskov

Flugtlinjer
Peter Gabriels teatrale massekunst
Peter Gabriels mangfoldige karriere vidner om en kunstner, som vil skabe reelle, brugbare koncepter for liv og fællesskab.
Susanne Christensen

Dossier: Det underlige og det uhyggelige

Tiden har mistet sin vanlige rytme
Tale i anledning Tyske bokhandleres fredspris 2022 (Friedenspreis des deutschen Buchhandels), 23. oktober 2022.
Ingunn Lunde / Serhij Zjadan

Når det brutale bliver det normale
Nummenhet har gått fra å være filosofiens begrep for dyrets væremåte til å bli en samtidsdiagnose for mennesket selv. Norun Haugens debutbok setter oss på sporet av hvorfor.
Gisle Selnes

Till sista andetaget
Författaren Ulf Peter Hallberg lämnade Sverige 1983.
Mats O. Svensson

Foraktelige blomster
Ellen Einan trodde på ånder, og hevdet at hun bare var et medium for diktene som ble utgitt i hennes navn.
Gunnar Wærness

Fragment av evigheten
Joan Lindsays roman om försvunna skolflickor är en berättelse om ett mysterium som endast kan mäta sig med tystnaden i det australiensiska landskapet.
Joni Hyvönen

Gnostiske triks
Karl Ove Knausgård er midtveis i skrivingen av sin nye romanserie, Morgenstjernen.
Hva har han tenkt underveis – om det lokale, det kollektive og romanen som djevelens form?
Snorre Fjeldstad, Audun Lindholm og Juliane Eva Reichert

Etterforskende journalistikk
Mange mener å vite at Morgenstjernen inneholder et nidportrett av bergens­ journalisten Finn Bjørn Tønder. Hva synes han selv om denne koblingen?
Audun Lindholm

Da Knausgård ble Knausgaard
I engelske medier får Karl Ove Knausgård mye av æren for at Storbritannia nå opplever en «translation boom». Hvordan ble han et kjent navn for engelske lesere?
Johanne Elster Hanson

Framtidsminne
Det som skil den filosofiske verdshistoria frå romanen, er skilnaden mellom å tenkja og å dikta. Hans Marius Hansteen

Anmeldelser

Arild Linneberg om Joke J. Hermsen:
Snu tidevannet. Med Rosa Luxemburg og Hannah Arendt

Svein Egil Hatlevik om Reidar Almås:
Kva skjer i Bygde-Norge?

Elise Winterthun om Kristin Auestad Danielsen:
Du er bonde

Johanne Elster Hanson om Bjørn Hatterud:
Blokka på Bjerke. Tretten år i tredje etasje

 

Europa

Vagant er et skandinavisk tidsskrift for kritikk og essayistikk. Tidsskriftet har litteratur som utgangspunkt, tar for seg alle kunstarter og rommer også idédebatt og kulturjournalistikk.

Redaksjonen utgir fire numre i året, i tillegg til ukentlige oppdateringer av nettsiden. Første nummer utkom i 1988. Siden 2017 utgir redaksjonen tidsskriftet på egen hånd. Vi oppfordrer alle lesere til å tegne abonnement på papirutgaven.

Vagant redigeres etter Redaktørplakaten, og er medlem i Eurozine og Norsk tidsskriftforening.