1/2001

DRAMA

Leder

Terrorens dramaturgi
Av Henrik Pedersen

«I crave white on white and black but my thoughts race in glorious technicolour»
Om Sarah Kanes forfatterskap og det å iscenesette Crave
Av Victoria Meirik

Hjertestykke
Av Heiner Müller

Psykose for åpen scene – en polemisk kommentar om heftig teater
Av Per Buvik

Dramaturgi 2001
Av Øyvind Berg

Pragmatisk teater
Av Tom Stoppard
Oversatt av Guro Kleveland

«Kommst du, Ellida – ja oder nein?»
Et spørsmål om dramaturgi
Av Kristian Seltun

Alt forblir forskjellig
Av Susanne Winnacker
Oversatt av Preben Jordal

Dramatiker i postdramatisk tid – Lars Norén og skandinavisk dramatikk
Av Wenche Larsen

Husk, det er våre skattepenger – bemerkninger om regi og regibemerkninger
Av Espen Stueland

Å skrive etter kollektivet: Erling Kittelsen og Kjartan Fløgstads utopiske versjoner
Av Torgeir Skorgen

Samuel Beckett og myten om det absurde
Av Finn Tveito

Hvem er det som snakker?
Av Kjersti Bronken Senderud

Om kunsten å skrive komedier i disse tider
Av Lope de Vega
Oversatt av John Ødemark

Teknikken, moralen og monsteret
Om Lope de Vega og den nye komediekunsten
Av Gisle Selnes

Hamburgsk dramaturgi, 69. stykke
Av Gotthold Ephraim Lessing
Oversatt av Finn Iunker

Debutantanmeldelse:
«Hjemmesteder»
Hege Woxen: Gjemsel med korte dager
Av Tiril Broch Aakre

Europa

Vagant er et skandinavisk tidsskrift for kritikk og essayistikk. Tidsskriftet har litteratur som utgangspunkt, tar for seg alle kunstarter og rommer også idédebatt og kulturjournalistikk.

Redaksjonen utgir fire numre i året, i tillegg til ukentlige oppdateringer av nettsiden. Første nummer utkom i 1988. Siden 2017 utgir redaksjonen tidsskriftet på egen hånd. Vi oppfordrer alle lesere til å tegne abonnement på papirutgaven.

Vagant redigeres etter Redaktørplakaten, og er medlem i Eurozine og Norsk tidsskriftforening.