Å investere i samtiden

Tittelsiden, Aksel Kiellands «Å investere i samtiden», Vagant 2/2009.
Tittelsiden, Aksel Kiellands «Å investere i samtiden», Vagant 2/2009.

FILM. Om 2000-tallets norske filmproduksjon.

Tidligere publisert i Vagant 2/2009

La oss ta myten først:

Norsk film er i dag bedre enn noensinne og trekker fulle hus på norske kinoer, samtidig som norske filmer vinner priser og anerkjennelse på utenlandske filmfestivaler.

På 2000-tallet har norsk film gjennomgått en oppblomstring av historisk format; etter å gjennom flerfoldige tiår ha vært en utskjelt og latterliggjort praksis, har norsk film på 2000-tallet blitt forvandlet til et kritikerrost og populært fenomen som både sysselsetter og bidrar til å holde forbruket oppe. Under høyt medieprofilert ledelse av Trond Giske har Kirke- og kulturdepartementet de siste årene pøst stadig mer penger inn i norsk filmproduksjon. Og i motsetning til hva som vanligvis er tilfelle når skattepenger brukes på idealistiske formål uten muligheter for avkastning, later ikke det norske folk til å ha noen større innsigelser mot at skattepengene deres syltes ned i celluloid.

Les resten av artikkelen her.

Europa

Vagant er et skandinavisk tidsskrift for kritikk og essayistikk. Tidsskriftet har litteratur som utgangspunkt, tar for seg alle kunstarter og rommer også idédebatt og kulturjournalistikk.

Redaksjonen utgir fire numre i året, i tillegg til ukentlige oppdateringer av nettsiden. Første nummer utkom i 1988. Siden 2017 utgir redaksjonen tidsskriftet på egen hånd. Vi oppfordrer alle lesere til å tegne abonnement på papirutgaven.

Vagant redigeres etter Redaktørplakaten, og er medlem i Eurozine og Norsk tidsskriftforening.