Nye netteksklusive tekster hver uke. Tegn abonnement og få fire papirutgaver i året

Slik Munch ser det

NOTIS. Ny Munch-utstilling på KODE setter kunstnerens blikk i sentrum.

På fredag kunne sentrumsvandrende bergensere se en tjukk paraplykø som begynte ved inngangen til KODE2, sperret bysykkelparkeringen og strakte seg helt til lyskrysset ved Psykologisk fakultet. Anledningen var gratis sjampanje – og åpningen av den nye Munch-utstillingen. Oppe i andre etasje har de tidligere veggene blitt revet ned og erstattet med nye, fargerike, buede halvvegger. På omvisningen kan en nervøs kurator fortelle at et av de viktigste utgangspunktene for utstillingen har vært å plassere bildene i nærheten av og opp mot hverandre, slik at de står slik Munch hadde dem da han selv malte: Rundt seg, omgitt av dem på alle kanter. Han nevner at en tendens de siste årene har vært at de mer ukjente litografiene og brevene har blitt vist fram, med et ønske om å «gå i dybden» i utforskingen av Munch. Her er dette gjort litt annerledes: Selv om utstillingen inkluderer enkelte litografier og tegninger, er dens formål først og fremst å vise sammenhenger mellom Munchs hovedverker, fargebruk og sinnsstemninger. Elleve av tjueto originale Livsfrisen-verker er samlet på én vegg, med «Madonna» (1894) tilsynelatende tilfeldig plassert blant dem. Her finnes verker hentet inn fra fire forskjellige samlinger – der flere av verkene ikke har reist på årevis. Utstillingen står til januar, og er supplert av den såkalte selfie-utstillingen, med bilder maleren tok med kamera, i KODE3. I sistnevnte er høydepunktet et bilde av en rufsete hund på Ekely.

Når og hvor: KODE2 og KODE3 fra 6. september 2019 til 19. januar 2020

Oda Vige Helle

Oda Vige Helle

Oda Vige Helle, f. 1992, er masterstudent i nordisk litteratur ved Universitetet i Bergen. Hun jobber som journalist for vagant.no og kritiker for Bergens Tidende.

Abonnér på Vagant!Og få bladet sendt rett hjem til deg

Prisene gjelder for ett års abonnement, fire utgaver, og inkluderer porto. 

Les mer