MUSIKK. Et steinkast fra den jødiske kirkegården i Krakow og en busstur fra Auschwitz hører jeg klezmer-musikken for første gang.
MUSIKK. Et steinkast fra den jødiske kirkegården i Krakow og en busstur fra Auschwitz hører jeg klezmer-musikken for første gang.
ESSAY. Jeg skriver «R.I.P.» og «Why?» på kladdebøker og pennal, bytter ut medlemskap i Tuppen og Lillemor-bokklubben med abonnement på Beat, og begynner å røyke.
ESSAY. Nicholson Bakers pasifistiske framstilling av andre verdenskrig vil omvurdere seierherrenes historieskriving.
Patriarkalsk vold, navnløs sykdom og uendelig forfall er hovedingrediensene i Jan Roar Leikvolls andre roman.
Også overgriperen kan bære vitne. Fortelleperspektivet i Jonathan Littells roman De velvillige er ikke lagt til nazismens ofre, men den fiktive SS-offiseren Maximilien Aue.
Ingrid Storholmens Tsjernobylfortellinger målbærer en opplevelse av sosial og politisk forlatthet.
Anders Fogh Rasmussen er ikke lenger statsminister i Danmark. En epoke er over og minnene strømmer på.
Vagant er et skandinavisk tidsskrift for kritikk og essayistikk. Tidsskriftet har litteratur som utgangspunkt, tar for seg alle kunstarter og rommer også idédebatt og kulturjournalistikk.
Redaksjonen utgir fire numre i året, i tillegg til ukentlige oppdateringer av nettsiden. Første nummer utkom i 1988. Siden 2017 utgir redaksjonen tidsskriftet på egen hånd. Vi oppfordrer alle lesere til å tegne abonnement på papirutgaven.
Vagant redigeres etter Redaktørplakaten, og er medlem i Eurozine og Norsk tidsskriftforening.