Dra til Moss

Fra scenen i bokhandellokalet fikk publikum servert et rikholdig program. I bakgrunnen holder maskinene leskedrikken kald. (Foto: Øystein Vidnes)

Peterson Paper var inntil i våres en hjørnesteinsbedrift i Moss og dessuten opphav til byens berømte lukt, men nå er fabrikkportene stengt for siste gang. 260 ansatte sluttet seg etter en stor konkurs til de mange oppsagte i norsk papirindustri. Men bare noen hundre meter unna, rett over en liten elv, ligger House of Foundation, og der lever papiret i beste velgående, om enn i mer foredlet form. 17.-19. august ble Møllebyen litteraturfestival arrangert i huset som inneholder Audiatur bokhandel, arbeidsplasser for kunstnere og to store visningsrom. Opplesninger, performancer, utstillinger og konserter begeistret de besøkende, og tidligere og nåværende vaganter var tilstede med kameraer om halsen og ører på stilk.

Møllebyen litteraturfestival
Fra scenen i bokhandellokalet fikk publikum servert et rikholdig program. I bakgrunnen holder maskinene leskedrikken kald. (Foto: Øystein Vidnes)
Møllebyen litteraturfestival
Den gamle traveren Jimmen og hans kjørekar opptrådte – med hjelp fra opphavsmann Øyvind Rimbereid. (Foto: Øystein Vidnes)
Møllebyen litteraturfestival
På første rad kunstnergruppen Ytter, som selv bidro i et av festivalens visningsrom. (Foto: Ytter)
Møllebyen litteraturfestival
Tidligere redaksjonsmedlem Anngjerd Rustand (Ytter) har frigjort Hergés månelandskaper fra det menneskelige i verket Det handler ikke om flukt. (Foto: Bernhard Ellefsen)
Møllebyen litteraturfestival
Detalj, Det handler ikke om flukt. (Foto: Ytter)
Møllebyen litteraturfestival
House of Foundation lanserte ikke mindre enn seks nye utgivelser, blant dem Gunstein Bakkes Bok av tre. (Foto: Øystein Vidnes)
Møllebyen litteraturfestival
I samlet flokk gikk publikum det ukjente i møte. Et parkeringshus viste seg å være en av performancescenene som sto til Tori Wrånes’ disposisjon. (Foto: Øystein Vidnes)
Møllebyen litteraturfestival
Med gitarist på ryggen og trekkspill i armene utnyttet Wrånes akustikken i den ellers så prosaiske bygningen, som til vanlig huser bilene til Moss’ handleglade innbyggere. (Foto: Øystein Vidnes)
Møllebyen litteraturfestival
Hanne Kolstø (tidligere omtalt i Vagant 4/2011) var en del av den betydelige kristiansandsdelegasjonen som i tillegg til Tori Wrånes også talte Erik Pirolt. (Foto: Ytter)
Møllebyen litteraturfestival
Ikke bare fikk vi høre opptak av Inger Christensen lese sitt Alfabet som del av en minneverdig kollektivopplesning – hennes kollega Søren Ulrik Thomsen var tilstede, i live og i egen person. (Foto: Bernhard Ellefsen)
Møllebyen litteraturfestival
Plattformen som vender seg mot elven og den nedlagte Peterson-fabrikken gjorde nytte som festivalkafé med matservering som etter sigende skyldte sin fortreffelighet til en av arrangørenes kone. (Foto: Bernhard Ellefsen)
Møllebyen litteraturfestival
Festivalgeneral og bokhandler Martin M. Sørhaug voktet over begivenhetene. (Foto: Øystein Vidnes)
Møllebyen litteraturfestival
Vagant-debutant og nyslått Kolon-forfatter Morten Langeland leste fra sitt sørlandske makrellepos Æ Æ Å (2012). (Foto: Bernhard Ellefsen)
Møllebyen litteraturfestival
Og bakom suser dauingfjell. (Foto: Øystein Vidnes)
Bildene er tatt av Ytter, Øystein Vidnes og Bernhard Ellefsen.
Europa

Vagant er et skandinavisk tidsskrift for kritikk og essayistikk. Tidsskriftet har litteratur som utgangspunkt, tar for seg alle kunstarter og rommer også idédebatt og kulturjournalistikk.

Redaksjonen utgir fire numre i året, i tillegg til ukentlige oppdateringer av nettsiden. Første nummer utkom i 1988. Siden 2017 utgir redaksjonen tidsskriftet på egen hånd. Vi oppfordrer alle lesere til å tegne abonnement på papirutgaven.

Vagant redigeres etter Redaktørplakaten, og er medlem i Eurozine og Norsk tidsskriftforening.