4/2013

4-2013
Vagant 4/2013

Leder

En forfatter i stikkordformat
Witold Gombrowicz’ offentlige dagbøker tilhører verdenslitteraturen. Hva med den hemmelige dagboka hans?
Av Joanna Rzadkowska

Mellem sandsigere og nytænkere
Internettet bugner af beredvillige meningskonger og selvstændige udgivere, som tweeter om morgenen, blogger om eftermiddagen og optræder i TV om aftenen.
Av Christian Johannes Idskov

Romstering i forfatterskapet
Med sin nye bok utnytter Lars Frost det komiske potensialet i selvbiografien.
Av Ragnild Lome

Platform 1 • Småfuglens revolutionære potentiale
At kvidre er at varsle, eller er det at sludre og sladre?
Av Susanne Christensen

Artotek • Snakke med dyrene
Den nye Bergenstriennalen vil tilføre byens kunstscene et utvidet perspektiv. Ifølge den lokale pressen er den for innadvendt til å angå andre enn seg selv.
Av Maria Lyngstad Willassen

Undertekst • De engasjerte tilskuerne
Over 16 000 norske publikummere har til nå sett Margarethe von Trottas Hannah Arendt. Hva sier dette om filmimport til Norge?
Av Audun Lindholm

DOSSIER: ESSAYET

En litterær darwinist
Jan Kjærstads essays svinger mellom utopiske fremtidsscenarier og sober kulturkritikk.
Av Sigurd Tenningen

Blicken & ansiktet
Väsensskilda kritiska perspektiv: Anders Johansson och Karl Ove Knausgård.
Av Henrik Petersen

Det levende essayet: Utenfor boka
Aviser og tidsskrifter er de vesentligste publiseringskanalene for dagens norske essayister.
Av Espen Grønlie

Joyces handske
En berättelse är en historia om ordinära ting som pågår just nu.
Av Annelie Axén

Alle bildene skal forsvinne
Hva gjør det med et menneske ikke å ha makt til å fortelle sin egen fortelling? Om Annie Ernaux.
Av Sandra Lillebø

Utdrag frå Skam
Omsett frå fransk av Ida Hove Solberg
Av Annie Ernaux

De ryska rösternas bok
Genom långa, inlevelsefulla intervjuer skildrar Svetlana Aleksijevitj den ryska historien från kommunism till maffiakapitalism.
Av Håkan Lindgren

Enquête: Svetlana Aleksijevitsj
Av Mikael Nydahl, Martin Paulsen, Ingrid Storholmen og Maria Zennström

Konkurrerende lesninger
Machado de Assis mellom det nasjonale og det universelle.
Oversatt fra portugisisk av Ellef Prestsæter
Av Roberto Schwarz

Martinhas dolk
Oversatt fra portugisisk av Ellef Prestsæter
Av Machado de Assis

VAGANT 25 ÅR

Stevnemøte med glemte år
Vagant mellom 1988 og 1993 ville representere et alternativ, skrive om det ingen andre skrev om, for at det skulle finnes også i den norske kulturen.
Av Karl Ove Knausgård

Bekjennelse og realisme
Bidragsyterne i Vagant under Espen Stueland både skrev om og skapte sin egen samtid.
Av Trond Haugen

Fra flodhestens mave
Tilbagetrækning og intervention i Vagant 1999–2006.
Lilian Munk Rösing

Visuelt essay: Gustogrammer [Essen]
Av Andreas Töpfer, Katharina Flick & Katja Zimmermann

Europa

Vagant er et skandinavisk tidsskrift for kritikk og essayistikk. Tidsskriftet har litteratur som utgangspunkt, tar for seg alle kunstarter og rommer også idédebatt og kulturjournalistikk.

Redaksjonen utgir fire numre i året, i tillegg til ukentlige oppdateringer av nettsiden. Første nummer utkom i 1988. Siden 2017 utgir redaksjonen tidsskriftet på egen hånd. Vi oppfordrer alle lesere til å tegne abonnement på papirutgaven.

Vagant redigeres etter Redaktørplakaten, og er medlem i Eurozine og Norsk tidsskriftforening.